Monday 6 June 2016

Nikmat Melayu Dan Agamanya Islam



1.       Menceritakan sejarah asal usul bangsa Melayu sangatlah menarik.  Berbagai teori telah muncul dan tidak kurang juga penafian terhadap sebahagian teori yang dikemukakan tersebut. Namun sehingga saat ini tiada pengesahan mutlak terhadap sejarah asal usul Melayu berkenaan.


2.       Takrif Melayu sebagai satu bangsa (ras yang dicirikan sifat jasmaninya) yang sudah lama mendiami rantau ini dan sebagai suatu etnik (dicirikan oleh kebudayaan) memang kontroversi, sama seperti takrif bangsa atau etnik yang lain kerana akhirnya semua bangsa adalah serumpun dari Nabi Adam atau daripada kerabat Nabi Nuh yang beriman dalam kapal Nabi Noh tersebut. Tetapi, Allah sendiri menegaskan bahawa Dia menjadikan umat manusia berbagai-bagai bangsa dan etnik untuk kenal-mengenal antara satu dengan yang lain (al-Quran, Surah al-Hujarat 49:131), dan pembangunan sesuatu bangsa dan etnik itu mestilah dilakukan dalam acuan bangsa dan etnik itu (al-Quran, Surah Ibrahim: 4, dan Surah Ali ‘Imran: 161).


3.       Melayu ialah dari etnik bangsa Austronesia yang mendiami sebahagian besar Asia Tenggara termasuk pulau-pulaunya.


4.       Melayu Proto merujuk kepada Melayu Asli atau Melayu purba yang mula berada di Tanah Melayu dan pulau-pulaunya pada 2500 dan 1500 Sebelum Masehi. Kumpulan Melayu Proto yang terkenal hari ini adalah dari suku Moken, Jakun, Orang Kuala, Temuan dan Orang Kanaq.


5.       Sekitar 300 Sebelum Masehi, Melayu Deutro pula datang datang dari tanah besar Asia. Mereka terdiri daripada ras bangsa Syntia yang berasimilasi dengan ras bangsa-bangsa lain sebelum tiba ke Asia Tenggara.


6.       Mereka mendiami kawasan tinggi dan berasimilasi pula dengan etnik-etnik di sempadan China termasuk Yunnan dan Champa. Kedatangan Melayu Deutro menyebabkan Melayu Proto berundur ke pendalaman dan hulu sungai.


7.       Kedatangan Islam ke Asia Tenggara bermula pada awal abad ke-7 Masehi. Bagaimana pun penerimaan masyarakat Melayu terhadap agama Islam masih belum meluas, kerana jumlah kedatangan pendakwah sangat kecil menyebabkan perkembangan dakwah menjadi terhad. Ini kerana penempatan Melayu tradisional yang tinggal dalam kelompok yang kecil dengan jarak penempatan yang jauh antara satu sama lain.


8.       Di Tanah Melayu, perkembangan Islam menjadi pesat pada bermula abad ke-14 Masehi dan seterusnya menjadi sinonim dengan bangsa Melayu apabila lebih ramai pendakwah Islam tiba pada ke-15. Dalam abad ke-17, kesebatian Islam dan Melayu menyebabkan popular apabila bangsa asing ingin memeluk agama Islam dikatakan ‘Masuk Melayu’.


9.       Ini kerana bangsa Melayu mudah menerima Islam serta tekun beramal dengannya. Islam yang mendamaikan bangsa Melayu daripada berpecah belah, berperang merebut kekuasaan. Kerajaan Melayu meluaskan pengaruh pemerintahan dan salnig curiga satu sama lain. Jarang dapat dilihat sebuah kerajaan Empayar Melayu bertahan lama melainkan diserang dan diruntuhkan oleh kerajaan Melayu lainnya.


10.   Bagaimana pun hanya sebuah kerajaan Melayu yang bertahan paling lama, iaitu Langkasuka selepas bertukar menjadi Patani. Wujud seawal 2 Masehi dan pernah diserang oleh musuh tradisinya Ayuthia namun tidak member kesan terhadap kerajaan Melayu tersebut.


11.   Langkasuka juga pernah diserang oleh kerajaan Melayu Sriwijaya di Kedah dan terpaksa berpindah ke timur Segenting Kra. Serangan berterusan Ayuthia akhirnya menyebabkan Langkasuka mengecil dan namanya terpinggir di alam Melayu. Muncul pula Kerajaan Chermin dan terakhirnya Patani, sebagai legasi terakhir kerajaan Langkasuka.


12.   Kedatangan pendakwah Islam di Patani telah melonjakkan perkembangan dakwah secara menyeluruh ke seluruh pelusuk Asia Tenggara. Dari Patani, dakwah Islam menuju ke Champa dan seterusnya ke Pulau Jawa dan Sulawesi.


13.   Wali Sembilan (Wali Songo) yang datuk nenek mereka berasal dari Patani dan Champa telah berjaya menukar kerajaan Hindu Majapahit kepada kerajaan Islam di Jawa. Begitu juga Islam memasuki Pulau Sulawesi dan mengislamkan etnik Bugis, juga daripada Patani dan Champa.


14.   Masyarakat Melayu di kepulauan Filipina dan Borneo juga diislamkan oleh pendakwah yang masuk melalui Sumatera, Jawa dan Patani. Akhirnya rantau Asia tenggara yang selama ini direbut sesama sendiri telah bersatu di bawah nama Nusantara dan hidup sandar menyadar satu sama lain.


15.   Nusantara yang makmur sebagai wilayah Islam yang kuat, disuburkan pula dengan buminya yang kaya dengan galian dan rempah ratus, telah menimbulkan rasa iri dan tamak haloba golongan Yahudi dan Kristian di sebalah Eropah dan Barat.


16.   Yahudi dan Kristian dalam usaha yang besar ingin menumbangkan kerajaan Islam Empayar Uthmaniyyah di Turki, berasa gusar dengan munculnya kuasa Islam yang kuat di Asia Tenggara. Serentak dengan itu mereka telah melancarkan strategi serampang dua mata untuk membolot kekuasaan ekonomi dan sekali gus menumbangkan pengaruh Islam.


17.   Bermula dengan kejatuhan Melaka dan Acheh kepada Portugis, kemudian Jawa kepada Belanda. Seterusnya Filipina kepada Sepanyol. Sejarah menyaksikan penjajah bertukar tangan dalam menjarah dunia Melayu.


18.   Patani akhirnya (negeri Melayu terakhir yang tewas) tumbang kepada Siam hasil camputangan Belanda dan Inggeris. Setelah kejatuhan Patani, dakwah dan penghayatan terhadap Islam semakin merosot pada abad ke-19 sehinggalah sekarang. Sejarah bahawa Patani adalah sebuah pusat perkembangan Islam di Nusantara selepasa Acheh, juga telah dikaburkan.


19.   Di dalam siri perperangan menentang penjajah, terlalu ramai ulamak telah terkorban syahid dan ada juga dibuang negeri demi mempertahankan bumi Melayu ini. Namun nama-nama mereka mejadi ‘unsung heroes’ kerana tenggelam dengan perajurit yang terkorban menentang pengganas komunis dan mempertahan system baru yang diperkenalkan oleh para penjajah.


20.   Banyak sejarah Melayu telah dimusnah dan disorok. Begitu juga perjanjian pecah dan perintah penjajah telah dirahsiakan. Sejarah Melayu tertentu telah diangkat dengan bangganya. Semuanya demi memisahkan dan menghapuskan Islam daripada jatidiri Melayu, yang selama ini telah sebati selama lebih setengah abad. Melayu hari ini semakin berpecah dengan sistem penjajah dan Islam dipecahkan dengan strategi mereka juga.


No comments:

Post a Comment