1.
Patani dan Kelantan adalah sebuah entiti yang
sama semenjak zaman Langkasuka lagi. Setelah lenyapnya Langkasuka, muncul pula
nama Chermin atau Waruwari bagi kedua buah negeri yang sempadan negerinya
dicipta oleh Inggeris dan Siam-Thai pada abad ke-20.
2.
Nama Patani sangat masyhur ketika itu kerana
pembabitan ulamanya dalam penyebaran dakwah Islam ke seluruh Nusantara semenjak
abad ke- 15 lagi. Di era abad ke-17 pula, Patani menjadi sebuah negeri
pelabuhan penting setelah kejatuhan sebahagian Melaka pada 1511.
3.
Apa yang sebenarnya, kemasyhuran ulama-ulama
al-Fathani yang berdakwah ke seluruh pelusuk Nusantara sehinggalah ke Mekah,
adalah punca utama nama Patani menjadi sangat masyhur . Ini menyebabkan nama
Kelantan, yang merupakan sebahagian Patani sebelum abad ke-18, seakan hampir
tenggelam dalam peranannya yang sama penting dengan Patani di rantau ini ketika
itu.
4.
Sejarah awal Raja-Raja Langkasuka dan Raja-Raja
Chermin, menunjukkan bahawa mereka adalah pemerintah yang sama bagi kedua negeri Patani
dan Kelantan tersebut. Raja-Raja yang memerintah di kota-kota atau disebut juga
negeri merupakan wakil-wakil kepada kerajaan pusat atau persekutuan, sama ada semasa
era Langkasuka mahu pun Chermin.
5.
Sejarah kita telah ditulis semula oleh musuh
yang menjajah menjadikannya tidak menarik untuk dibincangkan, atau pun sangat
rumit untuk dimuktamadkan. Ianya ialah bertujuan supaya anak watan tidak lagi
mengenal jatidiri, salasilah keturunan, sejarah bangsa serta mudah diperdaya
dan terus lemah untuk dijajah minda mereka.
6.
Namun kita masih bernasib baik, melalui
kesedaran yang muncul dari cerita lisan orang tua-tua dan pengkajian masalah
semasa yang berlaku dalam masyarakat dan agama, kita tidak mudah terpengaruh
dengan tulisan keliru tinggalan penjajah. Bagaimana pun, sebahagian tulisan
tersebut masih lagi boleh menjadi asas rujuk silang untuk mencari fakta
sebenar.
7.
Setelah berakhirnya Kesultanan Kelantan dari
keturunan raja-raja purbakala pada penghujung abad ke-16, Kelantan diperintah
oleh Sultan-Sultan dari Keturunan Patani-Champa yang bermula daripada Sultan
Adiluddin bin Wan Abul Muzaffar. Keturunan inilah yang menurunkan raja-raja
Kelantan sehinggalah kepada Raja Sakti yang menyelamatkan Patani dari ancaman
Siam.
8.
Pada abad ke-17, Raja Sakti bin Sultan Abdul
Kadir dari Kerajaan Jembal di Kelantan, merupakan raja yang pertama memerintah
kedua-dua negeri, Patani dan Kelantan. Raja Sakti mengambil tampuk pemerintahan
Patani pada 1649 bukan kerana dasar penjajahan atau perebutan kuasa.
9.
Patani
pada masa itu hanya ditadbir oleh pembesar-pembesar yang tergolong dari
golongan ulama. Golongan pembesar Patani inilah yang menabalkan Raja sakti
sebagai Raja Patani serta negeri naungannya setelah berjaya mengusir Siam yang
cuba mengganggu rakyat Patani.
10.
Pada abad ke-18 pula, sultan-sultan dari Dinasti
Patani pula mengambil alih kerajaan Kelantan, setelah mangkatnya Sultan Umar
bin Raja Sakti, dari Dinasti Kerajaan Jembal Kelantan. Keturunan Raja Patani
yang pertama tersebut ialah Raja Long Bahar bin Raja Wan Daim.
11.
Abad ke-19 dan ke-20 pula, keturunan Raja Patani
dari Kelantan pula diangkat sebagai Raja Patani sehinggalah Sultan Abdul Kadir
Kamaruddin disingkirkan oleh kerajaan Siam-Thai pada 1902.
12.
Sepertimana kerajaan purba dahulu kala yang
memerintah Kelantan dan Patani adalah dari sebuah keluarga yang sama penghujung
abad ke-17, begitu juga pemerintahan Kelantan-Patani setelah berakhirnya
dinasti pemerintahan mereka.
13.
Dinasti Jembal Kelantan dimulakan dengan Sultan Adiluddin
bin Wan Abul Muzaffar (1579 – 1605) manakala Dinasti Patani pula bermula dengan
Wan Nik (Datuk Wan) bin Faqih Ali al-Malbari bin Sultan Abdul Hamid Syah (Datuk
Nik Mustaffa) bin Wan Abul Muzaffar (1671 – 1688).
14.
Dari keturunan Wan Nik pula melahirkan Raja Wan
Daim bin Wan Nik (Raja Champa 1684 - 1692), Raja Long Bahar bin Wan Daim (Raja
Jembal Kelantan 1721 - 1734), Sultan Haji Yunus bin Raja Long Bahar (Raja
Patani 1746 - 1749), Raja Long Nuh bin Tuan Long Nik bin Raja Wan Daim (Raja
Patani 1749 - 1771), Raja Bakar bin Raja Long Nuh (Raja Patani 1771 – 1774)
serta ramai lagi.
15.
Keturunan Raja Wan Daim bin Datuk Wan yang
memerintah di Patani berakhir semasa pemerintahan Sultan Abdul Kadir Kamaruddin
(1899 – 1902), yang dimansuhkan oleh Siam-Thai.
16.
Di Kelantan pula, Keturunan Raja Wan Daim bin
Datuk Wan yang terakhir sebagai Sultan Kelantan ialah Sultan Muhammad II
(Sultan Mulut Merah 1836 - 1886), apabila menantu baginda, putera Raja
Terengganu, mengangkat diri sebagai Sultan Kelantan setelah kemangkatan Marhum
Mulut Merah pada 1886.
17.
Sebenarnya, Kelantan dan Patani adalah asalnya
dari sebuah negeri yang sama sebelum dipecahkan oleh penjajah Siam-Thai dan
Inggeris. Setelah Patani dijajah oleh Siam, ramai ulama-ulama Patani telah
berpindah ke Kelantan yang menjadikan Kelantan pula adalah Chermin kepada
Patani. Setelah berakhirnya dinasti raja-raja purba, Kelantan dan Patani telah
ditadbir oleh golongan ulama dan raja dari keturunan Sayyid Ahmad Jalaluddin
menerusi anaknya Sayyid Hussin Jamadil Kubro.
18.
Pernah antara tahun 1663 dan 1667, kedua-dua
Patani dan Kelantan tidak mempunyai raja atau sultan. Ini kerana pada masa itu
kedua-duanya diperintah oleh golongan pembesar dan ulama.
19.
Antara tahun 1739 dan 1746 juga menyaksikan
sekali lagi kedua-dua Kelantan dan Patani diperintah oleh golongan pembesar. Tetapi
pada kali ini telah berlaku perebutan kuasa, terutama jawatan Bendahara.
Menerusi camputangan golongan ulama yang melantik Sultan Patani, baharulah
negeri Patani dan Kelantan itu kembali pulih dan makmur.
20.
Perebutan kuasa dan kekacauan pentadbiran itu
adalah satu konspirasi terancang yang diadakan oleh Siam dalam usaha melemah dan
menakluk Patani. Ketika itu Patani sangat maju serta banyak sumber kekayaan
utama mudah didapati di sana. Sedangkan Siam sering diganggu oleh Pegu
(Burma/Myanmar) dan Kemboja. Siam semejak dari awal lagi sentiasa bernafsu
untuk menguasai negeri pelabuhan dan meluaskan takluk kuasa mereka di rantau
Indochina.
21.
Pengaruh Patani terhadap Kelantan semakin
merosot setelah Kelantan dipengaruhi oleh kerajaan Johor menerusi negeri
Terengganu. Akhirnya dengan sokongan Terengganu, Tuan Long Yunus bin Raja Long
Sulaiman telah diangkat sebagai Yang DiPertuan Kelantan pada 1765. Semenjak itu
Patani telah dipinggirkan oleh Kelantan. Namun begitu, hubungan persaudaraan
Kelantan dan Patani terus wujud, baik hubungan kerabat diraja mahupun rakyat
kebanyakan.
22.
Hubungan persaudaraan tersebut terus wujud
sehinggalah dalam menghulurkan bantuan Perang Kedah-Patani, Kelantan dan
Terengganu pada 1831-1832. Bahkan majoriti ulama Kelantan adalah berasal dari
Patani yang berundur semenjak perang Siam-Patani 1785, 1832 dan 1838. Begitu
juga Jeli dan Pasir Mas juga adalah pada masa dahulu adalah sebahagian negeri
Legeh yang diambil alih oleh Kelanta secara beransur-ansur bermula pada era
pemerintahan Yang DiPertuan Long Yunus (1765 – 1795).
23.
Kini semangat kenegerian atau nasionalisma telah
berjaya diterap kepada anak negeri. Ini menyebabkan taksubnya kepada semangat
negeri yang dihuni. Ahli sejarah tempatannya pula hanya berusaha mengangkat
nama negeri yang dihuni, sedangkan mereka masih teraba dalam kegelapan dalam
usaha cuba meneka tulisan penjajah sebagai rujukan primer mereka.
24.
Mengasingkan sejarah dan hubungan Kelantan dan
Patani ini membawa kerugian kepada sejarah sebenar hubungan kedua-dua negeri
tersebut. Selain itu hubungan persaudaraan rakyat kedua negeri tersebut juga
semakin terpinggir kerana terpengaruh dengan system sempadan yang diwujudkan semenjak
1909.
25.
Hari ini, ulama-lama Patani masih menjadi
rujukan ramai walaupun nama mereka terpingir dan kurang masyhur kerana masalah
politik yang dicipta di bumi Patani (Patani, Singgora, Sai, Legeh, Reman, Jala,
Nongcik dan seluruh tanah milik Melayu yang pernah membentuk persekutuan Patani
Raya).
1160 pun org ulama pattani dah berdakwah di nusantara keramat limbang di sambas buktinya
ReplyDelete