1.
Menceritakan sejarah asal usul bangsa Melayu
sangatlah menarik. Berbagai teori telah muncul
dan tidak kurang juga penafian terhadap sebahagian teori yang dikemukakan
tersebut. Namun sehingga saat ini tiada pengesahan mutlak terhadap sejarah asal
usul Melayu berkenaan.
2.
Takrif Melayu
sebagai satu bangsa (ras yang dicirikan sifat jasmaninya) yang sudah lama mendiami
rantau ini dan sebagai suatu etnik (dicirikan oleh kebudayaan) memang
kontroversi, sama seperti takrif bangsa atau etnik yang lain kerana akhirnya
semua bangsa adalah serumpun dari Nabi Adam atau daripada kerabat Nabi Nuh yang
beriman dalam kapal Nabi Noh tersebut. Tetapi, Allah sendiri menegaskan bahawa Dia
menjadikan umat manusia berbagai-bagai bangsa dan etnik untuk kenal-mengenal
antara satu dengan yang lain (al-Quran, Surah al-Hujarat 49:131), dan pembangunan
sesuatu bangsa dan etnik itu mestilah dilakukan dalam acuan bangsa dan etnik
itu (al-Quran, Surah Ibrahim: 4, dan Surah Ali ‘Imran: 161).
3.
Melayu ialah dari
etnik bangsa Austronesia yang mendiami sebahagian besar Asia Tenggara termasuk
pulau-pulaunya.
4.
Melayu Proto
merujuk kepada Melayu Asli atau Melayu purba yang mula berada di Tanah Melayu
dan pulau-pulaunya pada 2500 dan 1500 Sebelum Masehi. Kumpulan Melayu Proto
yang terkenal hari ini adalah dari suku Moken, Jakun, Orang Kuala, Temuan dan
Orang Kanaq.
5.
Sekitar 300
Sebelum Masehi, Melayu Deutro pula datang datang dari tanah besar Asia. Mereka
terdiri daripada ras bangsa Syntia yang berasimilasi dengan ras bangsa-bangsa
lain sebelum tiba ke Asia Tenggara.
6.
Mereka mendiami
kawasan tinggi dan berasimilasi pula dengan etnik-etnik di sempadan China
termasuk Yunnan dan Champa. Kedatangan Melayu Deutro menyebabkan Melayu Proto
berundur ke pendalaman dan hulu sungai.
7.
Kedatangan Islam
ke Asia Tenggara bermula pada awal abad ke-7 Masehi. Bagaimana pun penerimaan
masyarakat Melayu terhadap agama Islam masih belum meluas, kerana jumlah kedatangan
pendakwah sangat kecil menyebabkan perkembangan dakwah menjadi terhad. Ini kerana
penempatan Melayu tradisional yang tinggal dalam kelompok yang kecil dengan jarak
penempatan yang jauh antara satu sama lain.
8.
Di Tanah Melayu,
perkembangan Islam menjadi pesat pada bermula abad ke-14 Masehi dan seterusnya
menjadi sinonim dengan bangsa Melayu apabila lebih ramai pendakwah Islam tiba
pada ke-15. Dalam abad ke-17, kesebatian Islam dan Melayu menyebabkan popular
apabila bangsa asing ingin memeluk agama Islam dikatakan ‘Masuk Melayu’.
9.
Ini kerana bangsa
Melayu mudah menerima Islam serta tekun beramal dengannya. Islam yang
mendamaikan bangsa Melayu daripada berpecah belah, berperang merebut kekuasaan.
Kerajaan Melayu meluaskan pengaruh pemerintahan dan salnig curiga satu sama
lain. Jarang dapat dilihat sebuah kerajaan Empayar Melayu bertahan lama
melainkan diserang dan diruntuhkan oleh kerajaan Melayu lainnya.
10.
Bagaimana pun
hanya sebuah kerajaan Melayu yang bertahan paling lama, iaitu Langkasuka
selepas bertukar menjadi Patani. Wujud seawal 2 Masehi dan pernah diserang oleh
musuh tradisinya Ayuthia namun tidak member kesan terhadap kerajaan Melayu
tersebut.
11.
Langkasuka juga
pernah diserang oleh kerajaan Melayu Sriwijaya di Kedah dan terpaksa berpindah
ke timur Segenting Kra. Serangan berterusan Ayuthia akhirnya menyebabkan
Langkasuka mengecil dan namanya terpinggir di alam Melayu. Muncul pula Kerajaan
Chermin dan terakhirnya Patani, sebagai legasi terakhir kerajaan Langkasuka.
12.
Kedatangan
pendakwah Islam di Patani telah melonjakkan perkembangan dakwah secara
menyeluruh ke seluruh pelusuk Asia Tenggara. Dari Patani, dakwah Islam menuju
ke Champa dan seterusnya ke Pulau Jawa dan Sulawesi.
13.
Wali Sembilan
(Wali Songo) yang datuk nenek mereka berasal dari Patani dan Champa telah berjaya
menukar kerajaan Hindu Majapahit kepada kerajaan Islam di Jawa. Begitu juga
Islam memasuki Pulau Sulawesi dan mengislamkan etnik Bugis, juga daripada
Patani dan Champa.
14.
Masyarakat Melayu
di kepulauan Filipina dan Borneo juga diislamkan oleh pendakwah yang masuk
melalui Sumatera, Jawa dan Patani. Akhirnya rantau Asia tenggara yang selama
ini direbut sesama sendiri telah bersatu di bawah nama Nusantara dan hidup
sandar menyadar satu sama lain.
15.
Nusantara yang
makmur sebagai wilayah Islam yang kuat, disuburkan pula dengan buminya yang
kaya dengan galian dan rempah ratus, telah menimbulkan rasa iri dan tamak
haloba golongan Yahudi dan Kristian di sebalah Eropah dan Barat.
16.
Yahudi dan
Kristian dalam usaha yang besar ingin menumbangkan kerajaan Islam Empayar
Uthmaniyyah di Turki, berasa gusar dengan munculnya kuasa Islam yang kuat di
Asia Tenggara. Serentak dengan itu mereka telah melancarkan strategi serampang
dua mata untuk membolot kekuasaan ekonomi dan sekali gus menumbangkan pengaruh
Islam.
17.
Bermula dengan
kejatuhan Melaka dan Acheh kepada Portugis, kemudian Jawa kepada Belanda.
Seterusnya Filipina kepada Sepanyol. Sejarah menyaksikan penjajah bertukar
tangan dalam menjarah dunia Melayu.
18.
Patani akhirnya (negeri
Melayu terakhir yang tewas) tumbang kepada Siam hasil camputangan Belanda dan
Inggeris. Setelah kejatuhan Patani, dakwah dan penghayatan terhadap Islam
semakin merosot pada abad ke-19 sehinggalah sekarang. Sejarah bahawa Patani
adalah sebuah pusat perkembangan Islam di Nusantara selepasa Acheh, juga telah
dikaburkan.
19.
Di dalam siri
perperangan menentang penjajah, terlalu ramai ulamak telah terkorban syahid dan
ada juga dibuang negeri demi mempertahankan bumi Melayu ini. Namun nama-nama
mereka mejadi ‘unsung heroes’ kerana tenggelam dengan perajurit yang terkorban
menentang pengganas komunis dan mempertahan system baru yang diperkenalkan oleh
para penjajah.
20.
Banyak sejarah
Melayu telah dimusnah dan disorok. Begitu juga perjanjian pecah dan perintah
penjajah telah dirahsiakan. Sejarah Melayu tertentu telah diangkat dengan
bangganya. Semuanya demi memisahkan dan menghapuskan Islam daripada jatidiri
Melayu, yang selama ini telah sebati selama lebih setengah abad. Melayu hari
ini semakin berpecah dengan sistem penjajah dan Islam dipecahkan dengan
strategi mereka juga.
No comments:
Post a Comment