1.
Riwayat hidup Syeikh Abdul Samad al-Jawi al-Falimbani
sangat bersimpang siur kerana tiada dinyatakan dengan jelas tahun-tahun setiap
peristiwa, dalam hayat ahli sufi nusantara ini. Selain itu, sumber rujukan pula
bercanggah maklumat antara satu sama lain.
2.
Tulisan Syeikh yang paling terkenal ialah
Hidayat as-Salikin yang siap penulisannya dalam tahun 1778 masehi. Kitab ini
sebenarnya adalah terjemahan dari Kitab Bidayat as-Salikin karya Imam
al-Ghazali. Bagaimana pun, Syeikh Abdul Samad al-Falimbani telah menambah
banyak perkara lagi bagi menghuraikan penulisan asal Imam Ghazali.
3.
Terdapat beberapa nama dari berbagai sumber
tentang nama penuh, yang merujuk kepada Tuan Syeikh ini. Antaranya ialah Syeikh
Abdul Samad bin Faqih Hussein al-Falimbani dan Syeikh Abdul Samad bin Abdullah
al-Jawi al-Falimbani. Selain itu ada rujukan yang menulis sebagai Syeikh Abdul
Samad bin Abdul Rahman bin Abdullah bin Abdul Jalil al-Falimbani.
4.
Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah pula
mencatatkan Syeikh Abdul Samad bin Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahab
bin Syeikh Ahmad al-Mahdani. Keturunan Syeikh Abdul Samad berasal dari negeri
Yaman. Dicatatkan bahawa ayah Syeikh Abdul Samad, iaitu Syeikh Abdul Jalil
telah datang dari Yaman menuju ke Nusantara untuk berdakwah.
5.
Syeikh Abdul Jalil telah ditemukan dengan putera
Sultan Kedah, Tengku Muhammad Jiwa (Sultan Muhammad Jiwa bin Sultan Abdullah
Muazzam Shah, Sultan Kedah 1710 – 1778). Tengku Muhammad Jiwa telah menjadikan
Syeikh Abdul Jalil sebagai guru dan rujukan utama baginda.
6.
Setelah Sultan Muhammad Jiwa ditabalkan sebagai
Sultan Kedah pada 1710, Syeikh Abdul Jalil al-Mahdani pula telah dilantik
sebagai Mufti Kedah. Menerusi perkahwinan kedua Syeikh Abdul Jalil dengan Raden
Ranti, seorang gadis Palembang, lahirlah Syeikh Abdul Samad al-Falimbani pada tahun
1704. (Perkahwinan pertama Syeikh Abdul Jalil dengna Wan Zainab binti Dato’ Sri
Maharaja Dewa di Kedah, telah memperolehi Wan Abdullah dan Syeikh Wan Abdul
Kadir. Syeikh Wan Abdul Kadir pula dilantik sebagai Mufti Kedah setelah
ayahnya, Syeikh Abdul Jalil meninggal dunia).
7.
Syeikh Abdul Samad dan dua lagi saudaranya itu dihantar ke
Patani dan berguru dengan Syeikh Wan Abdul Rahman Pauh Bok (Tok Perobok) bin
Syeikh Wan Abdul Mubin III. Apabila usia
semakin dewasa, Syeikh Abdul Samad dan Syeikh Abdul Kadir telah dihantar pula oleh ayah mereka belajar di Mekah dan Madinah.
8.
Sahabat-sahabat yang akrab dengan Syeikh Abdul
Samad ialah Syeikh Daud al-Fathani, Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari, Syeikh
Abdul Rahman al-Batawi dan Syeikh Abdul Wahab Bugis. Dikatakan bahawa Syeikh
Abdul Samad paling rapat dengan Syeikh Daud al-Fathani kerana mereka bersahabat
semenjak dari kecil semasa menuntut bersama di Patani lagi.
9.
Syeikh Abdul Samad al-Falimbani sentiasa
mengambil berat hal ehwal Nusantara walupun telah lama berada di Mekah. Nusantara
ketika itu sedang bergelut dengan serangan penjajah di mana Jawa dan kepulauan
sekitarnya telah jatuh ke tangan Belanda. Patani pula telah jatuh dalam
serangan Siam pada 1785.
10.
Terdapat beberapa pucuk surat yang dikirim oleh
Syeikh Abdul Samad al-Falimbani kepada Sultan Mataram di Jawa. Bagaimana pun
surat-surat berkenaan Berjaya dirampas oleh Belanda pada 1772. Antara surat
yang dirampas tersebut ialah kepada Sultan Hamengkubowo I (Sultan Mataram 1755 –
1792).
11.
Sebagai menyokong dan memberi semangat terhadap jihad
menentang penjajahan kafir di Nusantara, Syeikh Abdul Samad al-Falimbani telah
menghasilkan karya berjudul Nasihatul Muslimin wa Tazkiratul Mu’minin fi
Fadhail Jihadi fi Sabilillah wa Karamatul Mujtahidin fi Sabilillah.
12.
Sebelum tercetus perang Kedah dan Patani menentang
penjajahan Siam, Syeikh Abdul Samad al-Falimbani yang berada di Mekah telah
menerima surat daripada saudaranya, Syeikh Abdul Kadir bin Syeikh Abdul Jalil
al-Mahdani, Mufti Kedah yang memaklumkan bahawa akan berlaku perang jihad
mempertahankan Islam dan tanahair bagi Kedah dan Patani.
13.
Kecintaan syeikh terhadap jihad telah sekian
lama, namun panggilan jihad di Patani lebih utama berbanding tanah Jawa. Barangkali kecintaannya terhadap bumi Patani
lebih utama kerana di dalam sebuah
manuskrip al-‘Urwatul Wutsqa karya beliau, terdapat Syeikh Abdul Samad menyebut
di hujung namanya dengan ‘al-Fathani’.
14.
Syeikh kemudian
pulang ke Kedah lalu diangkat sebagai Panglima Perang dan terus mara bersama
angkatan Kedah, Patani, Aceh, Kelantan dan Terengganu. Perang yang disertai
oleh Syeikh ini banyak pendapat dalam menyatakan tarikh berlakunya peristiwa
itu. Kita pula berpendapat bahawa perang yang paling besar gabungan Kedah dan
Patani sebanyak dua kali iaitu pada 1831 dan 1838. Ini kerana Syeikh telah ke Mekah
selepas kejatuhan Patani 1785. Begitu juga dengan penghijrahan Syeikh Daud
al-Fathani ke Terengganu dan seterusnya ke Mekah adalah selepas 1785. Penghijrahan
besar-besaran golongan ulama Patani yang pertama dalam sejarah termasuklah
keluarga Syeikh Abdul Kadir Bukit Bayas ke Terengganu.
15.
Persahabatan
Syeikh Abdul Samad al-Falimbani dan Syeikh Daud al-Fathani di Mekah menunjukkan
penghijrahan itu berlaku akibat perang 1785. Semenjak itu Syeikh Daud al-Fathani
tidak pernah pulang Ke Patani dan meninggal dunia di Mekah pada tahun 1847.
16.
Dengan itu juga,
maka dapat difahami Syeikh Abdul Samad al-Falimbani telah syahid di Patani
dalam perang 6 bulan bermula 1831 dan berakhir 1832. Ketika itu usia beliau
sudah melebihi 100 tahun, tetapi ada ada yang menyebut bahawa Syeikh hanya
berzikir dan bertasbih dan sebagainya sebagai senjata dan perisai umat Islam
dalam perang tersebut.
17.
Jenazah Syeikh Abdul Samad al-Falimbani telah
dimakamkan di Mukim Jenung di Chenak, Patani.
tuan..nak tanya..betul ke Ada yg mengatakan beliau(sheik abdul samad) dipenggal kepala semasa perang dengan siam dan disimpan di muzium raja thailand..
ReplyDeleteada fakta tak yg mengatakan bahawa kepala seh samad ada di kuburkan di muzium raja thailand?
DeleteYa... Ada.. cuba tengok Ceramah Ustaz Muhaizad dekat FB tentang Sejarah Syeikh Abdul Samad al Falimbani, hanya pembesar seperti menteri,kerabat diraja dan sultan saja dibenarkan tengok kepala syeikh abdul somad al falimbani.. orang awam tidak dibenarkan..dalam muzium Underground, Thailand
DeleteBerkataan itu menipu.
ReplyDeleteKalau dilihat tarikh...ianya perang musuh bisik kan
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletekitab hidayatus salikin terjemahan kitab BIDAYATUL HIDAYAH karangan imam ghazali bukan bidayatus salikin
ReplyDelete